Najwyższej klasy kontrolery Hobbywing do zastosowań lotniczych. Ta wersja nadaje się do śmigłowców RC klasy 700–800 i dużych samolotów. Jest to kontroler OPTO bez stabilizatora mocy BEC. Prąd ciągły: 260 A, prąd szczytowy: 400 A, zasilanie: 6S–14S LiPo, wymiary: 89×50×34 mm, waga: 287 g.
Najnowocześniejszy programowalny mikroprocesorowy sterownik do silników prądu przemiennego bezczujnikowych, zaprojektowany przy użyciu najnowszej technologii półprzewodnikowej o doskonałej wydajności i rozbudowanych opcjach programowania i regulacji. Służy do sterowania prędkością silników elektrycznych prądu przemiennego w helikopterach RC klasy 700–800 i dużych samolotach zasilanych bateriami NiCd/NiMH i LiPo/Li-Ion/LiFe.
Został zaprojektowany z myślą o wysokiej nośności długoterminowej i trwałości, co jest wymagane w modelach wyścigowych i gigantycznych. W przypadku śmigłowców oferuje zaawansowaną funkcję regulatora z wieloma regulowanymi parametrami stałej kontroli prędkości.
Część zasilająca kontrolera jest galwanicznie oddzielona od elektroniki sterującej, aby zapewnić wysoką odporność na zakłócenia przy wysokich prądach roboczych i wysokim napięciu zasilania. Kontroler nie jest wyposażony w stabilizator mocy dla odbiornika i serwomechanizmów.
Aby ułatwić konfigurację kontrolera, użyj specjalnego wielofunkcyjnego urządzenia do programowania LCD Hobbywing lub modułu Wi-Fi WiFi Express, które są dostarczane oddzielnie.
Opis i funkcje kontrolera:
- nadaje się do większości silników bezszczotkowych w samolotach zasilanych bateriami LiPo 6S–14S;
- wysokowydajny mikroprocesor zapewniający precyzyjną funkcję regulatora (utrzymywanie stałej prędkości) i bardzo łagodny start;
- galwanicznie izolowana sekcja mocy za pomocą elementu optoelektronicznego;
- Zoptymalizowana technologia sterowania DEO (Driving Efficiency Optimization) znacznie poprawia reakcję przepustnicy i wydajność sterowania stopniem mocy, obniża temperaturę sterownika;
- szerokie możliwości programowania z szeroką gamą regulowanych funkcji i parametrów;
- tryby lotu: samolot, śmigłowiec (przepustnica liniowa), śmigłowiec (gubernator elfów), śmigłowiec (gubernator sklepu);
- nowy program regulatora z regulowanymi parametrami regulatora P/I zapewnia doskonałe utrzymanie stałej prędkości, gwarantuje stabilną prędkość wirnika głównego nawet przy nagłych zmianach obciążenia;
- Rejestrator parametrów lotu zapisuje prędkość, minimalne napięcie i maksymalną temperaturę podczas lotu;
- Funkcja „restart podczas autorotacji” umożliwia ręczne przerwanie autorotacji i szybkie ponowne uruchomienie silnika w celu uniknięcia awarii spowodowanej nieprawidłowym sterowaniem modelem;
- niezależny port wyjściowy dla sygnałów tachometru;
- specjalny port programowania umożliwiający programowanie kontrolera lub ustawianie parametrów wielofunkcyjnego wyświetlacza LCD lub modułu Wi-Fi Express;
- obsługuje sprawdzanie danych online, programowanie kontrolera, aktualizację oprogramowania sprzętowego na komputerze PC lub smartfonie/tablecie (wymaga wielofunkcyjnego urządzenia programującego LCD lub Wi-Fi Express);
- Moduł OTA z Bluetooth (sprzedawany oddzielnie) umożliwiający bezprzewodowe programowanie kontrolera za pomocą smartfona (iOS lub Android);
- szereg funkcji zabezpieczających: zabezpieczenie rozruchowe, zabezpieczenie termiczne sterownika, zabezpieczenie termiczne kondensatora, zabezpieczenie przeciążeniowe, zabezpieczenie przed utratą sygnału sterującego itp.
Funkcje programowalne:
- Tryb lotu: umożliwia wybór programów dla samolotów, śmigłowców (z liniową regulacją przepustnicy), śmigłowców (z regulatorem Elf) lub śmigłowców (z regulatorem Store).
- Liczba ogniw LiPo: Kontroler oferuje automatyczne wykrywanie liczby ogniw lub jej ręczne ustawienie.
- Metoda odłączania silnika, gdy aktywowane jest zabezpieczenie napięciowe: Kontroler stopniowo zmniejsza moc do 50% pełnej mocy w ciągu 3 sekund po aktywowaniu zabezpieczenia napięciowego, jeśli wybrany jest tryb „Power Limit”. Jeśli wybrany jest tryb „Hard Shutdown”, silnik jest natychmiast wyłączany.
- PCO – Ochrona napięciowa: Poziom progu ochrony napięciowej można regulować w zakresie 2,8–3,8 V/ogniwo.
- Czas narastania: Czas narastania można regulować w zakresie od 4 do 25 sekund, co 1 sekundę.
- Parametr regulatora P: Określa zdolność regulatora do utrzymania stałej prędkości.
- Parametr regulatora I: Określa dynamiczną odpowiedź regulatora.
- Czas automatycznego restartu: W trybach Helicopter (Elf/Store Governor) regulator wyłączy silnik, gdy przepustnica będzie w zakresie od 25% do 40%. Jeśli przepustnica zostanie dodana powyżej 40% w trakcie ustawionego czasu automatycznego restartu, silnik szybko się uruchomi i (w trakcie ustawionego czasu przyspieszania restartu) przyspieszy do prędkości odpowiadającej bieżącej wartości przepustnicy. Jeśli przepustnica zostanie dodana powyżej 40% po upływie ustawionego czasu automatycznego restartu, regulator przejdzie w tryb łagodnego startu.
- Czas ponownego uruchomienia: regulowany od 1 do 3 sekund w odstępach co 0,5 sekundy. Ta funkcja określa czas potrzebny do ponownego uruchomienia silnika i przyspieszenia do pełnej prędkości w trybach Helicopter (Elf/Store Governor).
- Hamulec: Ustawia funkcję hamulca śmigła – wyłączony, normalny, proporcjonalny, odwrotny (umożliwia włączenie biegu wstecznego silnika za pomocą innego kanału z przełącznikiem).
- Intensywność hamowania: regulowana od 0 do 100% w przyrostach co 1% w trybie hamowania normalnego.
- Czas: regulowany w zakresie 0–30° co 1°.
- Kierunek obrotu silnika: zgodnie z ruchem wskazówek zegara/przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
- DEO Freewheel: Funkcję tę można włączać i wyłączać w trybach samolotu lub śmigłowca (przepustnica liniowa), aby uzyskać lepszą liniowość reakcji przepustnicy.
Funkcje ochrony kontrolera:
- Ochrona rozruchu: Kontroler mierzy prędkość silnika podczas rozruchu. Jeśli prędkość przestaje rosnąć lub wzrost nie jest stabilny, kontroler uzna to za nieprawidłowy rozruch. Jeśli przepustnica jest w tym momencie mniejsza niż 15%, kontroler automatycznie spróbuje ponownie uruchomić silnik; jeśli przepustnica jest większa niż 15%, należy całkowicie pociągnąć sterowanie przepustnicą, aby ponownie uruchomić silnik.
- Zabezpieczenie termiczne sterownika: Jeśli temperatura sterownika przekroczy 110°C, sterownik stopniowo zmniejszy moc, ale nie wyłączy całkowicie silnika. Aby zapewnić, że silnik zachowa określoną moc i nie spowoduje wypadku, maksymalne ograniczenie mocy wynosi około 50% pełnej mocy. W miarę spadku temperatury sterownika sterownik stopniowo przywróci maksymalną moc. Ponadto po włączeniu temperatura sterownika nie może przekroczyć 70°C, w przeciwnym razie nie można włączyć silnika.
- Zabezpieczenie termiczne kondensatora: Kontroler aktywuje to zabezpieczenie, jeśli temperatura kondensatorów filtrujących przekroczy 130 °C. Chroni ono kondensatory filtrujące w taki sam sposób, w jaki zabezpieczenie termiczne kontrolera chroni sam kontroler.
- Utrata sygnału przepustnicy: Kontroler wyłączy silnik, jeśli sygnał zaniknie na 0,25 s, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom i zagrożeniom wynikającym z szybko obracającego się wirnika lub śmigła. Po otrzymaniu normalnego sygnału kontroler wznowi normalną pracę.
- Zabezpieczenie przed przeciążeniem: Kontroler wyłączy silnik lub automatycznie go uruchomi ponownie, gdy obciążenie nagle wzrośnie do bardzo wysokiej wartości. (Możliwa przyczyna: zablokowanie śmigła lub wirnika.)
- Zabezpieczenie nadprądowe: Kontroler wyłączy silnik, jeśli prąd zbliży się do wartości prądu zwarciowego. Zabezpieczenie to może zostać aktywowane przez zwarcie w spalonym silniku lub z innych powodów.
Wskazówka: Przy pierwszym uruchomieniu kontrolera najpierw skalibruj zakres przepustnicy zgodnie z instrukcją. Dopiero wtedy można używać kontrolera i ustawiać inne parametry za pomocą wielofunkcyjnego wyświetlacza LCD lub Wi-Fi Express.