Nowa wersja podstawowego kontrolera Kavan przeznaczonego do modeli samolotów z rozszerzonymi możliwościami programowania. Prąd ciągły: 40 A, prąd szczytowy: 60 A, zasilanie LiPo 3S–4S, przełączane UBEC 5 V/5 A, waga: 63 g, wymiary: 60×25×8 mm.
Nowa generacja programowalnych sterowników mikroprocesorowych Kavan do bezszczotkowych i bezczujnikowych silników prądu przemiennego, zaprojektowana z wykorzystaniem możliwości najnowocześniejszej technologii półprzewodnikowej, o doskonałych właściwościach użytkowych, przy jednoczesnym zachowaniu bardzo prostej i przyjaznej dla użytkownika obsługi.
Służy do sterowania prędkością silników elektrycznych AC w modelach samolotów rekreacyjnych i sportowych zasilanych bateriami LiPo/Li-Ion/LiFe i NiCd/NiMH. Kontroler jest wyposażony w wydajny stabilizator mocy BEC o przełączanym trybie pracy, który dostarcza zasilanie do odbiornika i serwomechanizmów z akumulatora napędowego.
Aby ułatwić konfigurację sterownika, stosuje się kartę programującą Kavan Pro LED (stosowaną również do programowania sterowników serii Kavan Pro), która jest sprzedawana oddzielnie.
Opis i funkcje kontrolera:
- kontroler wyposażony w wydajny 32-bitowy mikroprocesor ARM M4 o częstotliwości taktowania do 96 MHz;
- Zoptymalizowana technologia sterowania DEO (Driving Efficiency Optimization) znacznie poprawia reakcję przepustnicy i wydajność sterowania stopniem mocy, obniża temperaturę sterownika;
- nadaje się do większości silników bezszczotkowych w samolotach zasilanych bateriami LiPo 3S–4S;
- do zasilania z akumulatorów NiCd, NiMH, LiPo, Li-Ion, LiFe;
- mocny zasilacz impulsowy, stabilizator BEC 5,0 V o obciążalności do 5,0 A;
- regulowany rozrząd zapewniający optymalne dopasowanie do danego silnika;
- regulowany układ PCO – rozłączenie silnika przy spadku napięcia zasilania;
- tryby startu normalnego/łagodnego/bardzo łagodnego nadają się do silników z napędem bezpośrednim, z przekładnią i bez;
- bezpieczne włączanie (zapobiega uruchomieniu silnika po włączeniu);
- Seria funkcji zabezpieczających: zabezpieczenie rozruchowe, zabezpieczenie termiczne sterownika, zabezpieczenie termiczne kondensatora, zabezpieczenie przeciążeniowe, zabezpieczenie nadprądowe, zabezpieczenie przed nieprawidłowym napięciem zasilania i zabezpieczenie przed utratą sygnału sterującego skutecznie wydłużają żywotność sterownika;
- specjalny kabel programujący umożliwiający podłączenie kontrolera do karty programującej Kavan Pro LED, dzięki czemu użytkownik może programować kontroler w dowolnym czasie i miejscu;
- kalibracja zakresu przepustnicy zapewniająca idealne dopasowanie do sygnału sterującego z Twojego zestawu RC.
Funkcje programowalne:
- Typ hamulca: Hamulec wyłączony, hamulec normalny (z intensywnością hamowania regulowaną w 3 poziomach), rewers (umożliwia włączenie biegu wstecznego silnika za pomocą dodatkowego kanału z przełącznikiem, prędkość obrotowa silnika wsteczna jest kontrolowana przez regulator przepustnicy), rewers liniowy (umożliwia włączenie biegu wstecznego silnika za pomocą dodatkowego kanału z regulatorem proporcjonalnym, za pomocą którego kontrolowana jest prędkość obrotowa silnika wsteczna).
- Siła hamowania: Intensywność hamowania można regulować w zakresie 60%, 90% lub 100% w trybie „Normalnego hamowania”.
- Metoda odłączania silnika: Miękkie wyłączenie: Kontroler stopniowo zmniejsza moc do 60% pełnej mocy w ciągu 3 sekund po aktywacji zabezpieczenia napięciowego. Twarde wyłączenie: Silnik jest natychmiast wyłączany.
- Liczba ogniw LiPo: Zalecamy ustawienie ręczne, aby uzyskać 100% niezawodną funkcję ochrony napięcia. Kontroler automatycznie oblicza liczbę ogniw podłączonego akumulatora zgodnie z regułą „3,7 V na ogniwo”, jeśli wybierzesz automatyczne wykrywanie.
- Ochrona napięciowa: Próg ochrony napięciowej można regulować i wynosi on 2,8 V/ogniwo, 3,0 V/ogniwo lub 3,4 V/ogniwo. Zabezpieczenie można również całkowicie wyłączyć.
- Rozbieg: Określa reakcję przepustnicy podczas skokowego przyspieszania od 0% do 100%. Rozbieg normalny/łagodny/bardzo łagodny odpowiada czasowi rozbiegu wynoszącemu około 200 ms/500 ms/800 ms.
- Czas: regulowany w zakresie 5°, 15° lub 25°.
- DEO Freewheel: Funkcję tę można włączać i wyłączać. Może ona zapewnić lepszą liniowość lub płynniejszą reakcję przepustnicy.
- Tryb wyszukiwania: Może być pomocny w przypadku poszukiwania modelu, który wylądował w trudnym terenie — kontroler sprawia, że silnik wydaje sygnał dźwiękowy po otwarciu przepustnicy do zera na określony czas.
Funkcje ochrony kontrolera:
- Ochrona rozruchu: Kontroler mierzy prędkość silnika podczas rozruchu. Jeśli prędkość przestaje rosnąć lub wzrost nie jest stabilny, kontroler uzna to za nieprawidłowy rozruch. Jeśli przepustnica jest w tym momencie mniejsza niż 15%, kontroler automatycznie spróbuje ponownie uruchomić silnik; jeśli przepustnica jest większa niż 20%, należy całkowicie pociągnąć dźwignię przepustnicy, aby ponownie uruchomić silnik.
- Zabezpieczenie termiczne: Jeśli temperatura sterownika przekroczy 120°C, sterownik ograniczy moc wyjściową do 60% (jeśli ustawiono funkcję łagodnego wyłączania silnika) lub całkowicie wyłączy silnik (jeśli ustawiono funkcję twardego wyłączania).
- Utrata sygnału przepustnicy: Kontroler natychmiast wyłączy silnik, jeśli sygnał nie będzie dostępny przez 0,25 sekundy. Po otrzymaniu normalnego sygnału kontroler wznowi normalną pracę.
- Zabezpieczenie przed przeciążeniem: Sterownik wyłączy silnik lub automatycznie go uruchomi ponownie, gdy jego obciążenie nagle wzrośnie do bardzo wysokiej wartości.
- Ochrona napięciowa: Gdy napięcie akumulatora napędowego spadnie poniżej ustawionego poziomu progowego, uruchamia się ochrona napięciowa kontrolera. Kontroler ogranicza moc wyjściową do 60% (jeśli silnik jest ustawiony na miękkie wyłączanie) lub całkowicie wyłącza silnik (jeśli silnik jest ustawiony na twarde wyłączanie).
- Zabezpieczenie przed nieprawidłowym napięciem zasilania: Jeśli napięcie akumulatora napędowego nie mieści się w dopuszczalnym zakresie sterownika, uruchomi się zabezpieczenie przed nieprawidłowym napięciem zasilania; sterownik zasygnalizuje ostrzeżenie, wydając sygnał dźwiękowy silnika.
Wskazówka: Przy pierwszym uruchomieniu sterownika najpierw skalibruj zakres przepustnicy zgodnie z instrukcją. Dopiero wtedy można używać sterownika i ustawiać inne parametry za pomocą nadajnika lub karty programującej KAVAN LED PRO.